Pytanie:
Czy samolot szerokokadłubowy może bezpiecznie wylądować z pełnym zbiornikiem paliwa?
Raw N
2016-11-18 18:34:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Czy komercyjny samolot odrzutowy z podwójnymi korytarzami (np. 777, A330) może bezpiecznie wylądować z pełnym zbiornikiem paliwa (minus paliwo zużyte na kołowanie i start)? Czy to się kiedykolwiek zdarzyło?

Te duże tubeliner'y znacznie przekraczają swoją maksymalną masę do lądowania przy pełnych zbiornikach paliwa, więc zgaduję, że odpowiedź brzmi: nie. Mogą jednak zrzucić paliwo lub po prostu latać w kółko, aby je spalić (oba zdarzyły się) przed powrotem na lotnisko.
Może powinniśmy rozważyć „nagły wypadek”, np. stracił jeden lub oba silniki, więc prawdopodobnie jesteś w zasięgu pasa startowego, ale nie możesz zrzucić paliwa w pozostałym czasie. Zakładam, że tak, ale prawdopodobnie uszkodzisz podwozie, płatowiec, a nawet pas startowy.
Dopóki nie przekroczysz maksymalnej masy samolotu do lądowania, wszystko powinno być w porządku.
Zauważyłem, że subtelnie zmieniłeś to pytanie, czy moja odpowiedź nadal dotyczy twojego pytania, czy jest coś więcej, co chciałbyś wiedzieć?
@Jamiec To robi. Miałem już na myśli bezpieczne lądowanie. Zredagowałem pytanie, aby wyjaśnić, co mam na myśli przez * lądowanie *, jak wskazał jeden z użytkowników w sekcji komentarzy.
Inną częścią braku pełnego załadowania paliwa na pokładzie jest to, że jest mniej do spalenia, jeśli lądowanie pójdzie źle. Pełen ładunek spalanego paliwa do silników odrzutowych poważnie utrudni ewakuację.
Sześć odpowiedzi:
Jamiec
2016-11-18 18:52:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Czy samolot szerokokadłubowy może wylądować z pełnym zbiornikiem paliwa?

Tak! Ale bezpieczniej jest wylądować samolotem poniżej opublikowanej MLW.


Wikipedia ma odpowiednie specyfikacje dla B777 i A330

Na przykładzie B777-200.

Maksymalna masa startowa: 545 000 funtów / 247 200 kg
Maksymalna masa do lądowania: 445 000 funtów / 201 840 kg

Tak więc ten konkretny samolot może zrzucić około 46 000 kg, jeśli wystartuje z maksimum, zanim będzie mógł bezpiecznie wylądować. Nie oznacza to, że bez tego nie da się wylądować, ale z pewnością nie jest to zalecane.

Gdy nadejdzie sytuacja awaryjna, „wskazane jest” lądowanie tak szybko, jak to możliwe , a jeśli to oznacza lądowanie z nadwagą, niech tak będzie. Wiele razy zdarzyło się, że lądowanie z nadwagą nie spowodowało żadnych uszkodzeń - i nawet jeśli samolot został uszkodzony przez lądowanie awaryjne z nadwagą, to nadal często lepszy wynik dla osób na pokładzie, niż miałoby to miejsce, gdyby samolot czekał, aż spadnie poniżej swojego MLW przed lądowaniem.


Jednak biorąc to pod uwagę, tylko dlatego, że startujesz z pełnym ładunkiem paliwa nie oznacza, że ​​musisz być na MTOW. Możesz startować z pełnym ładunkiem paliwa, ale bez ładunku / pasażerów, w takim przypadku jest całkiem możliwe, że jesteś poniżej MLW. W takim przypadku odpowiedź brzmi: tak, lądowanie z pełnymi zbiornikami paliwa jest całkowicie możliwe.

Zdecydowanie możesz wylądować wszystkimi cywilnymi samolotami pasażerskimi nad MLW, będzie to po prostu wymagało wycofania samolotu z eksploatacji i poddania go kontroli przed ponownym lotem. Nadmierne tolerancje samolotów pasażerskich budowanych do dziś oznaczają, że margines między MLW a awarią strukturalną jest dość znaczący, a nie cienki jak brzytwa.
@Moo Nigdy nie wskazałem inaczej. To wciąż niewskazane AFAICT - pokaż mi SOP, który mówi „Tak, śmiało i wyląduj powyżej MLW, cieszymy się, że możemy stracić potencjalnie tysiące funtów, gdy wyłączamy go z eksploatacji”
@Jamiec „Cieszymy się, że straciliśmy tysiące funtów podczas inspekcji po lądowaniu z nadwagą, niż radzimy sobie ze złym rozgłosem i procesami sądowymi po wypadku”. :)
@Jamiec: Nie wiem, gdzie znaleźć SOP linii lotniczych, aby Ci je pokazać (czy są one w ogóle publiczne?), Ale często słyszałem, że zazwyczaj zalecają lądowanie z nadwagą w przypadku, powiedzmy, nagłego wypadku medycznego zagrażającego życiu na pokładzie.
Zauważ, że pytanie brzmi, czy „mogą”, co jest oczywiste, że tak, jest to rzeczywiście całkiem możliwe. Uważam, że PO lepiej byłoby podać odpowiedź, która mówi tak jasno i jakie są rozważania i konsekwencje, zamiast wyraźnie mówić, że aby zrobić to bezpiecznie, musisz być poniżej wagi do lądowania. Zdarzają się sytuacje, w których natychmiastowe lądowanie jest DUŻO bezpieczniejsze niż czekanie (w szczególności przychodzi mi na myśl pożar kabiny / ładunku), a ja osobiście wielokrotnie lądowałem z nadwagą, a inspekcja nie wykazała żadnych uszkodzeń.
@Lnafziger dobry pomysł, śmiało napisz go.
Twój jest w większości poprawny, a dodanie jednego lub dwóch zdań uczyniłoby to jeszcze lepszym!
@Lnafziger, czy nie sądzisz, że omówiłem to w `` Nie oznacza to, że nie można wylądować bez tego, ale z pewnością nie jest to zalecane. ''? Rozumiem natychmiastowe sytuacje awaryjne - po prostu myślę, że to trochę ukryte! W każdym razie odpowiedź zaktualizowana, daj mi znać, czy można ją lepiej sformułować.
Tak więc, to twoja odpowiedź, a ja tylko próbuję zasugerować, co * ja * czuję, jest poprawą. Weź to lub zostaw, ale myślę, że „To zależy od tego, czy paliwo zabierze samolot powyżej MLW”. ponieważ początkowa odpowiedź i „nie niemożliwe” jest dość dalekie od „nie jest to normalna procedura, ale często stosowana w pewnych sytuacjach, a nawet jest demonstrowana podczas certyfikacji”.
@Lnafziger Powiedzmy coś wprost - absolutnie wiesz więcej na ten temat niż ja. Początkowo odpowiedziałem na to pytanie dość nonszalancko na podstawie posiadanej wiedzy. Z czasem uległa poprawie (prawdopodobnie) i tak właśnie jest. Szczerze mówiąc, czuję się trochę oszukany, ponieważ zdobyłem reputację za niepełną odpowiedź. Teraz robię z tego CW. Cieszę się, że mogę kontynuować tę dyskusję - ale lepiej na [czacie] Z przyjemnością do Ciebie dołączę. W przeciwnym razie możesz zdecydowanie napisać lepszą odpowiedź lub zaktualizować tę.
ratchet freak
2016-11-18 18:53:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mogą bezpiecznie wylądować z pełnymi zbiornikami, ale będą musieli sprawdzić sprzęt, zanim będą mogli ponownie wystartować. Nie jest to niespotykane, jeśli wyszukujesz słowo „nadwaga” na avherald, możesz zobaczyć ich listę. Zostaną one oznaczone jako A38 * lub B77 * .

Na przykład ten lot wylądował z masą 523 t, podczas gdy maksymalna masa do lądowania tego samolotu to 394 t.

Jeśli to możliwe, wolą zrzucić paliwo lub pozostać w powietrzu, aby je spalić.

Zach Lipton
2016-11-19 10:29:54 UTC
view on stackexchange narkive permalink

W przypadku poważnego zagrożenia czasowego lądowanie z nadwagą będzie prawdopodobnie znacznie lepszym planem niż czekanie podczas spalania lub wyrzucania paliwa. Jak inni zauważyli, inspekcja, która wymaga czasu i pieniędzy, jest wymagana po lądowaniu z nadwagą, ponieważ obciąża komponenty, ale samoloty są projektowane z tolerancjami strukturalnymi, aby umożliwić takie lądowanie, gdy jest to konieczne.

Możesz zechciej przeczytać ten artykuł Boeing AERO (od 2007 r.) na temat czynników, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o lądowaniu z nadwagą lub opóźnieniu lądowania poniżej maksymalnej masy do lądowania:

Lądowanie nadwaga i zrzucanie paliwa są uważane za bezpieczne procedury: nie ma żadnych wypadków przypisanych którejkolwiek z przyczyn. W preambule do poprawki 25-18 do FAR Część 25, w odniesieniu do zrzutów paliwa, FAA stwierdziła: „Nie było niekorzystnych doświadczeń eksploatacyjnych z samolotami certyfikowanymi zgodnie z częścią 25, które miały lądowania z nadwagą”. Ponadto doświadczenie serwisowe wskazuje, że uszkodzenia spowodowane lądowaniem z nadwagą są niezwykle rzadkie.

Oczywiście lądowanie z ciężarami powyżej maksymalnej projektowej masy do lądowania zmniejsza normalne marginesy osiągów. Lądowanie z nadwagą z niedziałającym silnikiem lub awarią systemu może być mniej pożądane niż lądowanie poniżej maksymalnej masy do lądowania. Jednak opóźnianie lądowania z niesprawnym systemem lub awarią silnika w celu zmniejszenia masy lub zrzucenia paliwa może narazić samolot na dodatkowe uszkodzenie systemu, co może pogorszyć sytuację. Dowódca statku powietrznego jest w najlepszej pozycji do oceny wszystkich istotnych czynników i określenia najlepszego sposobu postępowania.

Ostatecznie jest to wezwanie do oceny, w którym załoga musi ocenić powagę sytuacji awaryjnej , prawdopodobieństwo pogorszenia się sytuacji, dostępną długość drogi startowej i wszystkie inne dostępne informacje umożliwiające podjęcie decyzji, czy lądowanie z nadwagą jest najlepszym sposobem postępowania.

kebs
2016-11-18 20:44:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nie jest to ogólna odpowiedź, ale w książce Flight Testing of the A380 autorstwa Claude Lelaie 1 , głównego pilota testowego tego samolotu , wyraźnie stwierdza, że ​​w okresie testowym wylądowali samolotem kilka razy daleko ponad MLW bez żadnych problemów.

Ale oczywiście byli to piloci testowi ...

MLW został zaprojektowany jako ogólny limit, który zapewnia, że ​​bezpieczne lądowanie będzie możliwe niezależnie od pogody, długości drogi startowej ... i osiągów pilota! Zakładam, że to musi być takie samo dla wszystkich współczesnych samolotów pasażerskich.


1 amazon.fr link (francuski), amazon. com (angielski).

@ymb1 Dzięki za przydatną edycję. Zabawne, zdaję sobie sprawę, że wydawca wybrał inną okładkę dla wydania angielskiego, dużo bardziej dramatyczną, z pokazem uderzenia ogonem;)
Mike Sowsun
2016-11-21 19:38:44 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tak, możesz bezpiecznie wylądować z pełnym paliwem. Istnieje wiele samolotów Boeing 767 i Airbus A300, A310 i A330, które nie mają możliwości zrzutu paliwa. Po prostu lądują z nadwagą w nagłym wypadku, a następnie przeprowadzają inspekcję lądowania z nadwagą.

W 737 brakuje również sprzętu do zrzucania paliwa.
Anthony X
2016-11-20 22:38:04 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Pamiętam film dokumentalny o rozwoju jednego z nowszych większych odrzutowców - B777 lub A380, w którym w ramach procesu certyfikacji przeprowadzono ekstremalne testy hamowania. Test miał na celu ocenę skuteczności przełożenia / hamowania dla przerwanego startu przy maksymalnej masie startowej lub lądowania z nadwagą, przy użyciu samych hamulców (bez odwracaczy ciągu). Ciepło nagromadzone w hamulcach przenosi się na opony (nie niespodziewanie), inicjując pożar lub przynajmniej przegrzewając je do tego stopnia, że ​​kilka razy pęka. Częścią protokołu testowego było to, że strażacy musieli czekać przez kilka minut przed wywołaniem pożaru, aby przedstawić typowy czas reakcji. Okazało się, że chociaż samolot mógł bezpiecznie zatrzymać się, a hamulce były w stanie to zrobić, ilość wytworzonego ciepła była prawie pewna, że ​​spowoduje uszkodzenia i stwarza poważne zagrożenie pożarowe.



To pytanie i odpowiedź zostało automatycznie przetłumaczone z języka angielskiego.Oryginalna treść jest dostępna na stackexchange, za co dziękujemy za licencję cc by-sa 3.0, w ramach której jest rozpowszechniana.
Loading...